partner in ondernemen
Deel deze pagina:

18 sep
2013

Diverse trainingen en workshops voor creatieve sector

Het ROZ heeft sinds begin 2013 diverse workshops, trainingen en een debat georganiseerd speciaal voor starters en ondernemers in de creatieve sector.

Mini-cursus ‘Tips en trucs voor een goede administratie’ – 17 september 2013
Oostwerk, het administratief bedrijf van ROZ, organiseerde een mini-cursus ‘Tips en trucs voor een goede administratie’. Deze mini-cursus vond plaats op dinsdag 17 september van 19.00 tot 22.00 uur in Ondernemerscentrum H164, Enschedesestraat 164 in Hengelo.

Een goede administratie is van groot belang, ook voor u als creatieve ondernemer. Het vergroot uw eigen inzicht in uw bedrijf en u bent een betere gesprekspartner voor uw boekhouder. Maar wat is een goede administratie? En welke spelregels hanteert de Belastingdienst? Welke specifieke aspecten zijn voor de creatieve sector van belang? Oostwerk gaf tips en trucs voor een goede administratie en vertelde waar u als creatieve ondernemer op moet letten. Heeft u weinig affiniteit met de administratie? Oostwerk verzorgt deze graag voor u. Tijdens deze mini-cursus wees Oostwerk de aanwezigen op de mogelijkheden van het laten verzorgen van de administratie.

Workshop ‘Zakelijk succes met Social media’ – 27 juni 2013
Het ROZ organiseerde een workshop ‘Zakelijk succes met Social media’ op donderdag 27 juni 2013 van 19.00 – 21.30 uur in Ondernemerscentrum H164, Enschedesestraat 164, Hengelo. Speciaal voor creatieve starters en ondernemers die al bekend zijn met de diverse Sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn en al een profiel hebben aangemaakt, maar zich afvragen hoe nu verder.

Marketing- en communicatiebureau Limesquare liet het nut zien van Social media en op welke manier Social media succesvol in te zetten zijn voor het bedrijf. Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaf Chris Hudepohl concrete tips waar de aanwezigen direct mee aan de slag kunnen. Zo gaf hij inzicht in adverteren via Google en Social media. Het is mogelijk om met slechts beperkte middelen je eigen specifieke doelgroep te bereiken. Daarnaast liet hij zien hoe Facebook ondersteunend kan werken voor beoordelingen van je bedrijf. Tot slot gaf hij de aanwezigen mee dat het van groot belang is om een Social media plan op te stellen voordat je actief wordt op de Social media, zodat voor jezelf duidelijk is wat je er mee wilt en wat je daarvoor moet doen.

Goede opkomst bij debat Creatief ondernemerschap – 29 mei 2013
Op 29 mei 2013 organiseerde de ROZ Groep, in samenwerking met de Kamer van Koophandel een spetterend debat. De belangstelling hiervoor was groot; er waren ruim 90 bezoekers vanuit allerlei creatieve richtingen (muziek en media, architectuur, ICT en webdesign, etc.). Bert Breukers, trainer bij het ROZ, gaf tips over marketing en inzicht in de actuele ontwikkelingen in de creatieve sector. Willem te Voortwis, muzikaal ondernemer met jarenlange ervaring als leraar, componist, musicus en initiator van veel projecten, deelde zijn geheel eigen opvatting over ondernemerschap en kunst. Vanuit zijn praktijkervaring vertelde hij hoe je jezelf als creatieve ondernemer staande kunt houden in veranderende economische tijden zonder geweld te doen aan je kunstenaarschap.

Na de pauze waren er in de vorm van een forum bijdragen van ondernemers en starters uit de creatieve sector:
> Coen Bais (Poppodium Metropool Hengelo)
> Andrew Read (MFMMedia vof)
> Joost te Marvelde (Joost Solutions/ICT)
> Leonie Borgerink (Leonie Borgerink Architecten)

Vervolgens gingen zij in debat met de zaal onder leiding van Joop Wikkerink, beleidsmedewerker gemeente Hengelo en betrokken bij het project Creatief ondernemerschap door het ROZ. Staat de creatieveling de ondernemer niet in de weg? Of omgekeerd: brengt commercieel opereren uiteindelijk niet een zware aantasting van de artistieke en creatieve prestaties met zich mee? Daarover gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek. Het debat werd zeer enthousiast ontvangen door de bezoekers.

Workshop ‘Contractvormen en verbintenissen’ in Hengelo en Zwolle – april 2013
Veel creatieve ondernemers en starters willen niet zomaar hun creatief gedachtegoed op straat gooien. Soms is de angst aanwezig dat iemand anders er met het idee vandoor gaat. Bij het beschermen van het creatieve product of dienst, spelen intentieverklaringen, geheimhoudingsovereenkomsten en contracten een belangrijke rol. Daarom organiseerde het ROZ in april 2013 een workshop ‘Contractvormen en verbintenissen’, zowel in Hengelo als in Zwolle.

Deze workshop bood een verkenning van de mogelijkheden bij het aangaan en maken van afspraken. Aan de hand van voorbeelden leverde trainer Hans Visschedijk handvatten voor de eigen praktijk, zodat de creatieve ondernemers met een gerust hart gesprekken aan kunnen gaan met potentiële zakenrelaties.

Succesvolle workshop ´Prijsbepaling´ op 9 januari 2013
Speciaal voor creatieve starters en ondernemers organiseerde het ROZ een workshop ´Prijsbepaling´ op woensdag 9 januari 2013 van 15.30 tot 17.00 uur in de Creatieve Fabriek. Bij de prijsbepaling van uw product of dienst komt veel kijken. Dat geldt helemaal voor de creatieve sector. Wat wilt u uitstralen? Welke prijs hanteren uw concurrenten? Wat willen mensen voor uw product betalen? Daarnaast is het belangrijk om te weten welke prijs u minimaal moet vragen om uw kosten te kunnen dekken. In deze workshop kwamen al deze onderwerpen aan bod. De bijna 30 deelnemers waren erg enthousiast over de training.