partner in ondernemen
Deel deze pagina:

29 sep
2017

Veel energie tijdens H164 werkconferentie Sociaal ondernemerschap: the next generation

Woensdag 27 september 2017 organiseerden de Vrienden van H164 en ROZ voor de zesde keer een werkconferentie over sociaal ondernemerschap. Ditmaal op locatie bij ‘het duurzaamste autobedrijf van Europa’, Volvo Harrie Arendsen in Hengelo, onder de noemer ‘Sociaal ondernemerschap: the next generation – inspiratie over en kennismaking met jongeren en sociaal ondernemerschap’. De werkconferentie was op uitnodiging; er waren ruim 50 sociale en regionale ondernemers, wethouders, beleidsmedewerkers van gemeenten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties aanwezig.

ROZ is druk bezig om sociaal ondernemerschap op de kaart te zetten in Twente. Hoe krijgen we de ‘generatie Z’ enthousiast voor sociaal ondernemerschap om in de toekomst ook maatschappelijke impact te kunnen creëren? Hoe kunnen we jongeren verbinden aan sociaal ondernemers? Voor innovatie en nieuwe ideeën, maar ook om jongeren aan het werk te krijgen. Daar gingen we met de aanwezigen over in gesprek.

OPENING – Bert Otten, voorzitter Vrienden van H164

“We zien een groei van sociaal ondernemers, bedrijven die voor dubbele winst gaan. Ook in het onderwijs en bij jongeren is er steeds meer aandacht voor. Vanmiddag gaan we in gesprek over en met jonge sociaal ondernemers. Niet alleen over hoe we hen kunnen helpen bij hun business, maar ook over hun rol en toegevoegde waarde binnen sociaal ondernemerschap in Twente”. Mariska ten Heuw, wethouder gemeente Hengelo, vulde aan: “Sociaal ondernemen is upcoming in Twente. Als gemeente stimuleren we dat onder meer met de vernieuwde afspraken rondom SROI tussen de 14 Twentse gemeenten”. Een kritische noot had ze ook: “Er zijn ondernemers die het teveel als marketingtool zien, versus bedrijven die het écht vormgeven. We moeten oppassen dat het geen lege huls wordt en juist de ondernemers die er echt mee aan de slag gaan stimuleren”.

VIDEO jongeren en sociaal ondernemerschap

Hoe leeft sociaal ondernemen onder jongeren? Wat weten ze al van het thema? Doen ze er al iets mee? ROZ interviewde enkele Saxion studenten en jonge ondernemers; modeontwerper Danya Weevers, Aday Mutlu van telefoniewinkel 6DA4 phone service en Roos Herder die met haar bedrijf Coverage hoofddoeken ontwerpt voor moslimvrouwen. Deze drie ondernemers waren ook aanwezig met een stand om meer te vertellen over hun bedrijf.
Het was interessant om te zien hoeveel de jongeren al van het thema weten, de andere kijk op sociaal ondernemen en hoe vanzelfsprekend het voor sommigen is om iets terug te doen voor andere mensen.

Bekijk hier de video >>

KARIN KREMER, docent/onderzoeker en lid lectoraat Ondernemen in zorg en welzijn Saxion Hogescholen, aandachtsgebied: sociaal ondernemen en Social Work

Karin is betrokken bij de opleiding Social Work binnen Saxion. Het is het eerste jaar dat ondernemerschap en sociaal ondernemen in het onderwijsprogramma is verwerkt. Daar is Karin blij mee. Ze kijkt onder meer naar waar de link tussen sociaal ondernemen en de opleiding Social Work gelegd kan worden en stimuleert studenten met ondernemende ideeën. Ze is bezig met een onderzoek naar de kenmerken van een Ondernemende Social Worker. Veel van haar studenten vinden het lastig om geld te verdienen met het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. “Het is niet erg als je er geld voor krijgt; de mensen die je een plek biedt binnen je bedrijf krijgen er ook veel voor terug”, aldus Karin.

JAAP FRIS, oprichter en eigenaar Mindt, een social startup studio

“Een quote van Daan Roosegaarde (zie afbeelding), die staat voor mij symbool voor sociaal ondernemen en jongeren”. Jaap vertelde aan de hand van enkele kritische noten en ontwikkelingen, hoe hij de marketingwereld vaarwel zei en Mindt startte. “We hebben innovatieve oplossingen nodig voor sociale uitdagingen op het gebied van klimaat, arbeidsmarkt, gezondheid etc. Oplossingen die echt verschil maken. Met Mindt creëren we nieuwe businessmodellen met als belangrijkste doel om sociale impact te maken”. Jaap prikkelde de aanwezigen: “Voor vooruitgang is vernieuwing noodzakelijk. Binnen grote bedrijven en organisaties is dat vaak lastig. Kijk juist ook buiten je organisatie voor die verandering, betrek social start ups hierbij”.
Zijn ‘moonshot’ met zijn bedrijf Mindt: in 2025 wil Jaap minstens 50 start ups hebben gebouwd die sociale impact creëren. Jaap vertelde ook over The CeeSpot in Enschede, waar de CeeCee community werkplekken heeft en allerlei events organiseert, en STAR/T, een nieuw project voor ondernemende statushouders waarin ROZ één van de partners is.

NIELS BOSMA, assistant professor Universiteit Utrecht departement Economie en oprichter/coördinator Social Entrepreneurship Initiative

Niels Bosma is binnen de Universiteit Utrecht betrokken bij de leerstoel sociaal ondernemen met de eerste hoogleraar op dit gebied. Samen met onder meer Tony Chocolonely hebben zij nagedacht over hoe sociaal ondernemen vorm te geven binnen het onderwijs. “Wij willen met name sociaal ondernemend gedrag stimuleren; niet perse meer nieuwe sociale ondernemingen creëren. Dat gedrag kun je ook binnen bestaande bedrijven, organisaties en overheid integreren. Sociaal ondernemers, en zeker de jonge sociaal ondernemers, durven tegen het bestaande systeem aan te schoppen. Dat is ook af en toe nodig”. Niels pleit ervoor om al op jonge leeftijd sociaal ondernemend gedrag te stimuleren: “Op de lagere en middelbare school moet ook meer aandacht komen voor sociaal ondernemen. Daar begint het.”
Hij liet ook internationale verschillen zien. Nederland scoort wereldwijd gemiddeld qua aandeel sociale ondernemingen. Het Social Entrepreneurship Initiative gaat in opdracht van de EU een en ander in kaart brengen over de ontwikkelingen in Nederland.

PITCHES van jonge sociaal ondernemers 

Don van Diest – Luwies

Luwies is de sociale onderneming van drie studenten van de opleiding Fashion & Textile Technologies van Saxion. Ze vonden elkaar in hun ambities om iets te doen aan de afvalproblematiek, uitputting van grondstoffen en traditionele gedachtegoed van interieur. Luwies ontwikkelt modulaire zitmeubels van circulaire materialen. Don vroeg de mensen om hun netwerk en connecties met hen te delen om de bekendheid van Luwies en de meubels die zij maken te vergroten.

Peter Westenberg en Elisabeth de Groot – Unbrickable

Unbrickable, ‘bricks with care’, is een Lego-webshop waarin plek is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jongeren en ouderen werken samen binnen hun bedrijf. Hun commerciële uitdaging is dat ze willen groeien en op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden voor funding daarvoor. Daarnaast zijn Peter en Elisabeth benieuwd waar de mogelijkheden liggen om de zorg voor deze doelgroep te kunnen bieden binnen het huidige systeem. Daarover vroegen zij de aanwezigen om mee te denken.

Youp Meek – ShelterSuit

Sheltersuit maakt water- en winddichte pakken die gebruikt kunnen worden als slaapzak, voor daklozen en vluchtelingen. Youp vertelde over de nieuwe uitdaging waar ShelterSuit mee bezig is; 5000 pakken richting Lesbos voor de vluchtelingen daar. In hun vestiging in Enschede zijn onder andere 25 statushouders bezig om deze pakken samen te stellen. Hij deelde een nieuwtje; ShelterSuit gaat samenwerken met WakaWaka en gaat landelijk een campagne draaien voor het initiatief voor Lesbos. Youp vroeg de gasten om ideeën hoe zij hiervoor geld kunnen inzamelen.

Willem-Jan Velderman – afgestudeerd Bestuurskunde Universiteit Twente en Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoek verricht naar wat sociaal ondernemers motiveert

“Sociaal ondernemerschap is hip onder jongeren. Sociaal ondernemen heeft een gunfactor en de jonge generatie snapt het belang van een imago als geen ander. Sociaal ondernemen gaat om het opereren op het grensvlak van maatschappelijke opgaven.” Willem-Jan riep de aanwezigen op om mee te denken over hoe we met jongeren nieuwe grensvlakken van maatschappelijke opgaven kunnen ontdekken en hoe ver onderwijsinstellingen hierin durven te gaan.

Alle vier pitchers gingen volop in gesprek met de aanwezigen en kregen ideeën en tips voor hun uitdagingen en het vergroten van hun netwerk. Zowel zij als wij hebben deze middag als zeer waardevol ervaren. Het was een leuk thema. We hebben veel energie gekregen om verder met jonge sociaal ondernemers aan de slag te gaan, ook in relatie tot alles waar we al mee bezig zijn op het gebied van sociaal ondernemerschap.

Bekijk hier het fotoalbum op Facebook >>