partner in ondernemen
Deel deze pagina:

13 feb
2015

Hoe gaat het met…winnaars van de Startersprijs Hengelo: Expro IT (2009) en Merk Waardige Marketing (2014)

De gemeente Hengelo reikt sinds 2009 elk jaar de Startersprijs uit. Iedereen die in dat jaar in Hengelo is gestart kan zich aanmelden. Een deskundige jury kiest samen met het ROZ uit alle aanmeldingen drie genomineerden. Daarbij let de jury op de uitgangssituatie van het bedrijf, de sociaal economische bijdrage aan de stad, hoe het bedrijf zich na de start heeft ontwikkeld en waarom het in Hengelo gevestigd is. De eerste titel in 2009 ging naar Expro IT. Afgelopen jaar won Merk Waardige Marketing. Hoe gaat het met beide bedrijven en wat heeft de Startersprijs ze opgeleverd?

Expro IT – winnaar 2009
In november 2009 won Expro IT de Startersprijs van de gemeente Hengelo. Expro IT houdt zich bezig met kantoorautomatisering en industriële automatisering. “Wij verlenen onze diensten aan bedrijven met 30 tot 500 medewerkers die geen zin meer hebben om door alle technische details te worstelen. Wij hebben een uniek dienstenportfolio om deze bedrijven te ondersteunen. Voor de ondernemer betekent dit een competitief voordeel ten opzichte van  zijn concurrentie. In tegenstelling tot veel traditionele IT-bedrijven, stellen wij vragen die de ondernemer begrijpt. We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor de IT van vraag tot en met uitvoering middels onze dienst IT2FIT”, vertelt Wouter Mertens, één van de twee eigenaren.

In de zomer van 2008 is Wouter samen met Joost Le Loux het bedrijf Expro IT gestart. “Ik nam ontslag toen de crisis op zijn hoogtepunt was. Waarom ik het aandurfde een eigen bedrijf te starten? We wisten dat het een succes zou worden, anders moet je er ook niet aan beginnen. Het netwerk en de ervaring hadden we al. Dan moet je alleen nog de stap durven nemen en het gewoon doen”, vertelt Wouter enthousiast.

Het ging heel snel met Expro It. Binnen vier maanden hadden zij al twaalf man personeel. Inmiddels is dat aantal uitgebreid naar ruim dertig. Vanwege het snelle succes werden zij in 2009 gewezen op de Startersprijs. Expro IT had in eerste instantie geen verwachtingen, maar toen zij tot de drie genomineerden behoorden begon het toch te kriebelen. “Als de jury dezelfde criteria belangrijk vindt als wij in gedachten hadden, maakten we een goede kans”, aldus Wouter. En dat voorgevoel was terecht. De jury was onder de indruk van de combinatie van twee disciplines: infrastructuur en procesautomatisering. Het moment van de start was goed overdacht en de markt is uitstekend in kaart gebracht.

Expro it foto

“Deze titel is goed geweest voor ons netwerk. Wij zijn elk jaar weer aanwezig bij de uitreiking en breiden daar ons netwerk uit. Dit heeft ons zelfs een samenwerkingspartner opgeleverd. Wat we met de waardecheque van 3000 euro hebben gedaan? We hebben een tekstschrijver ingehuurd voor webteksten en veel promotiemateriaal laten ontwikkelen”.

Expro IT is nog altijd groeiende. De werkzaamheden rondom kantoorautomatisering zijn verdrievoudigd sinds 2011, toen ROZ ook met Expro IT sprak. Sinds 1,5 jaar is een nieuwe bedrijfstak toegevoegd: het bedrijf richt zich nu ook op de engineering van technische installaties.

2014 was een topjaar voor Expro IT. “We zagen onze winst stijgen met maar liefst 50% ten opzichte van andere jaren en hebben een prijs gewonnen samen met QL-ICT en Fundaments, namelijk de EuroCloud Nederland Award voor de beste ‘Cloud Business Case’ in de publieke sector. Daarnaast zijn we verhuisd naar de Demmersweg. Op onze nieuwe locatie is ruimte voor uitbreiding en met de verschillende zaken die in de pijplijn zitten, is dat nodig ook”, deelt Wouter. “Ook nog wel leuk om te vertellen: in de maand februari zijn er spotjes op Radio Oost te beluisteren over Office 365 van Microsoft Nederland waarin wordt verwezen naar ons. Als grootste reseller hiervan in Oost Nederland heeft Microsoft ons deze spotjes geschonken”.

De eigenaren zitten ook naar de toekomst toe nog altijd vol ambities. “De verwachting is dat we in 2015 uitbreiden met 10 personeelsleden. Mits we die kunnen vinden, want dat is nog altijd ons grootste probleem: het vinden van goede mensen”.

Meer informatie over Expro IT: www.expro-it.nl

Merk Waardige Marketing – winnaar 2014
Dinsdagavond 18 november 2014: om iets voor half 10 klinkt er een enthousiaste ‘yes’ uit de monden van Bart Cornelisse en Niels Bergsma van marketingbureau Merk Waardige Marketing; de trotse winnaars van de Startersprijs 2014.

Merk Waardige Marketing valt in de eerste plaats op door zijn merkwaardige naam. Tot nu toe is KassabonDeals.nl het belangrijkste product van dit marketingbureau. Het concept is even simpel als verbluffend. De achterzijde van kassabonnen van supermarkten wordt bedrukt met leuke deals van ondernemers uit de omgeving. Het concept heeft voor veel partijen onmiskenbare voordelen. De supermarkt ontvangt gratis kassarollen. De consumenten profiteren van leuke aanbiedingen of kortingen elders in hun dorp of stad. Adverteerders bereiken nieuwe klanten, vergroten hun naamsbekendheid en hun omzet tegen de relatief zeer lage kosten.

merkwaardige marketing kassarollen

De jury is positief over hoe de ondernemers de moeilijkheden in de beginfase hebben opgelost en heeft sympathie voor het feit dat het bedrijf ook oog heeft voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bijdraagt aan vermindering van papiergebruik. “We spraken tijdens die avond met de andere genomineerden en de moed zakte ons enigszins in de schoenen, omdat de bedrijfsideeën van de andere twee ook erg goed en van deze tijd zijn. We zijn erg blij dat deze twee bedrijven ook deelnamen, want dat geeft onze prijs extra glans”, aldus Niels en Bart.

Het beeldje van de Hengelose kunstenaar Ties Mulder behorend bij de Startersprijs prijkt op de tafel in het pand van Merk Waardige Marketing. Bart en Niels zijn in 2013 gestart met het bedrijf en sinds februari 2014 gevestigd in Ondernemerscentrum H164. “We waren op zoek naar een eigen bedrijfsruimte en werden getipt door mijn buurvrouw. Dit is een prima plek voor ons. Er is voldoende ruimte voor opslag van de kassarollen en de voorzieningen, zoals receptie en restaurant, zijn erg prettig. In H164 heb je ook andere ondernemers om je heen. We delen niet alleen ervaringen, maar maken ook gebruik van elkaars diensten. Zo hebben wij via uitzendbureau You Select van Stefan Postma nu een medewerker in dienst”, aldus Bart. “En er is altijd plek voor een extra topverkoper en we zoeken nog een stagiair(e) marketing communicatie”, vult Niels aan.

Het gaat goed met Merk Waardige Marketing. Momenteel voorzien zij ruim 70 supermarkten in heel Nederland van kassarollen. “Het winnen van de Hengelose Startersprijs draagt met name regionaal bij aan onze naamsbekendheid, maar we benoemen het ook in gesprekken met nieuwe adverteerders elders in het land. Een deel van de prijs hebben we gebruikt voor een eigen marketingcampagne waarmee we ondernemers door heel Nederland informeren over KassabonDeals.nl. Het concept is zo aansprekend, dat het zichzelf als het ware verkoopt. De uitdaging is om ondernemers te wijzen op het bestaan van ons concept”, vertellen Bart en Niels over de besteding van de gewonnen waardecheque van € 3000,- voor de verdere promotie of doorontwikkeling van het bedrijf.

_JBF8929

Klantenwerving vindt plaats op diverse manieren. “Maar de beste reclame is een tevreden klant. Als een actie een succes is, wil een klant graag opnieuw meedoen. Daarnaast vertellen ze het ook door aan collega ondernemers waardoor we ons netwerk kunnen vergroten. Diverse landelijke ketens, maar ook lokale ondernemers adverteren op onze kassarollen”.

Merk Waardige Marketing is momenteel met name druk met KassabonDeals.nl, maar ze zijn ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten voor huidige klanten. “We zijn een marketingbureau en ons doel is en blijft het genereren van extra omzet en meer naamsbekendheid voor onze klanten. KassabonDeals.nl is in veel gevallen een goed instrument, maar de klant staat bij ons centraal. Als de situatie van de klant om een andere oplossing vraagt, dan zoeken wij naar nieuwe middelen”, aldus Bart en Niels. Beide heren willen in de toekomst graag verder groeien met hun bedrijf; meer personeel en een groter pand zullen hiervoor onvermijdelijk zijn, maar de goede prijs-kwaliteitverhouding moet wel in stand blijven.

Meer informatie over Merk Waardige Marketing: www.kassabondeals.nl