partner in ondernemen
Deel deze pagina:

20 nov
2019

“Ons bedrijf is gered!”

Het ondernemerschap vergt veel doorzettingsvermogen. Daar weten Robert Uneken en Steffanie Hofman, van koeriersdienst Uniek Express in Almelo alles van. Zij kregen te maken met financiële problemen. Gelukkig zochten zij hulp, waardoor zij verder konden met het bedrijf. Robert en Steffanie delen hun verhaal.

Keuze voor ondernemerschap
Robert begon in 2011 zijn eigen koeriersdienst om meer keuzevrijheid in zijn werk te krijgen. “Ik werkte al een aantal jaren in loondienst, maar daar waren geen groeimogelijkheden. Ik zocht meer uitdaging en begon voor mezelf. Een bedrijf starten in Nederland is eigenlijk heel makkelijk, té makkelijk. Je schrijft je in bij de KVK en je kunt van start. Op dat moment hadden we al wat meer advies moeten vragen over wat er allemaal bij komt kijken. Een goede voorbereiding is heel belangrijk!”

Administratie geeft inzicht
“Je kunt nog zo hard werken, maar als je administratie niet goed is, heb je geen inzicht meer in je bedrijf”, vertelt Steffanie. “Ik dacht het lukt mij wel om de administratie op orde te brengen, we deden altijd alles zelf. Robert had toen al door dat het niet zo goed ging. De Belastingdienst kwam met alle aanslagen van alle jaren. We waren het overzicht echt kwijt.”

Hulp zoeken
“We zochten eerst contact met de gemeente Almelo en de Belastingdienst. Beiden verwezen ons door naar ROZ. We hebben eerst een gesprek gehad met ondernemersadviseur Edwin Lahuis. Nadat onze cijfers op orde waren en hij daarmee aan de slag was gegaan, vertelde hij dat ons bedrijf wel levensvatbaar was, maar dat onze schulden gesaneerd moesten worden. Daar schrokken we wel van, want als dat niet zou lukken moesten we stoppen en de Wsnp in. We wilden meewerken, begrepen niet hoe ze dit op wilden lossen, maar we wilden het in ieder geval proberen!”, aldus Steffanie.

Motivatie weer terug
Edwin bracht hen in contact met collega Mariëlle van Tintelen van schuldhulpverlening. “We waren blij dat we steeds zo snel om tafel konden. Je bent zenuwachtig voor alles, maar zij heeft wel wat zenuwen weggenomen. Je hebt toch een schuldgevoel, maar Mariëlle wees ons er juist op dat het niet uitmaakte wat er was gebeurd en hoe, maar dat we nu gingen werken aan een oplossing. Alle opties werden uitgelegd, zij vertelde ons dat ze misschien wel wat voor ons konden doen. Daardoor werden wij weer gemotiveerd om door te gaan. We kregen een voorstel voor schuldsanering. Daarnaast kregen we tips over hoe we onze privé-uitgaven konden verlagen en een coach die samen met ons de administratie op orde bracht. Dat heeft ons veel zelfvertrouwen gegeven. Wat we bij de start hadden gemist qua informatie over wat er komt kijken bij een eigen bedrijf, werd ons nu geleerd.”

Schuldsanering geslaagd
“We hadden eigenlijk niet verwacht dat de schuldsanering zou slagen, omdat alle schuldeisers daarvoor akkoord moeten gaan en er één schuldeiser niet mee wilde werken. Mariëlle bleef altijd positief ingesteld. Zij liep niet op de zaken vooruit. Er werd een dwangakkoord ingediend bij de rechtbank om ook die laatste schuldeiser over de streep te trekken en dat is gelukt! Het was echt wel zwaar, maar we zijn heel erg blij met alle hulp die we hebben gehad en de samenwerking met Mariëlle, onze coach en advocaat. Anders had ons bedrijf niet meer bestaan!”

Toekomst
Het gaat nu weer goed met het bedrijf van Robert en Steffanie. “We hebben nu een mooi aantal klanten en willen op deze manier door. We beseffen dat we het nu goed hebben en willen dat zo houden, dat hebben we echt geleerd. Het is zo belangrijk dat ondernemers in problemen om hulp durven vragen, dat willen we alle ondernemers graag meegeven. Blijf er niet mee zitten. Weet dat er mogelijkheden zijn en maak daar ook gebruik van!”

Herken jij je in dit verhaal? Heb je financiële problemen met jouw bedrijf? Of ken je een ondernemer waar het niet zo goed mee gaat? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wellicht kunnen wij met onze dienstverlening helpen. Lees meer over Bbz en schuldhulpverlening