partner in ondernemen

Tips voor een overtuigende pitch

Een elevator pitch (marketing boodschap) is een krachtige korte presentatie waarin u vertelt over uw persoonlijke waarden, talenten, passie, ervaringen en wat u te bieden heeft. Bij een goede elevator pitch weten mensen precies wanneer en waarvoor ze u moeten bellen.

Netwerken gaat veel makkelijker als u kunt uitleggen (en de ander begrijpt) wat u doet (en waarom) en wat u kunt betekenen voor diegene.

Wat vertelt u in een pitch?

  • Waarom doet u wat u doet? (Why: Golden Circle – Simon Sinek)
  • Waar staat u voor?
  • Wat maakt u uniek en onderscheidend?
  • Waarom moet de klant voor u kiezen?
  • Wie is uw doelgroep?
  • Welk probleem, frustratie of behoefte heeft uw klant?
  • Welke specifieke oplossing(en) kunt u daarvoor bieden?
  • Wat levert dit de klant op, wat wint (resultaat) hij/zij hiermee?
  • Wat wilt u graag dat uw toehoorders doen na het horen van uw pitch (call to action; bijv. contact opnemen)?

Pitch met PASSIE

P = Persoon(lijk) / Pro-actief
A = Aandacht / Actiegericht
S = Smile
S = Snelheid
I = Inleving / Interesse
E = Enthousiasme / Einddoel

Wat is nog meer belangrijk?

  • De 1e indruk / uitstraling
    • Hoe u eruit ziet (non-verbaal)
    • Hoe u praat (vocaal)
    • Wat u zegt (verbaal)
  • Maak oogcontact
  • Neem mensen mee in uw verhaal
  • Zorg voor een sterk begin en eindig ook krachtig (verrassend)

Het is vooral een kwestie van veel oefenen, uitproberen, bijstellen en wederom uitproberen. Hoe scherper uw pitch wordt, hoe meer resultaat u zult behalen.