partner in ondernemen

ROZ Event 'Ondernemen in Duitsland'

Welke kansen liggen er voor u op de Duitse markt? Waar moet u rekening mee houden wanneer u over de grens gaat ondernemen? Op deze vragen en meer ontvingen ondernemers een antwoord tijdens het ROZ Event ‘Ondernemen in Duitsland’ op woensdag 27 november 2013 in Ondernemerscentrum H164. Diverse korte masterclasses van 13.00 – 21.00 uur en een paneldiscussie van 15.00 – 16.00 stonden op het programma.

slide2

Ondernemen in Duitsland kent veel voordelen. Duitsland is de belangrijkste import- en exportpartner van Nederland, kent 82 miljoen potentiële afnemers en is centraal gelegen in Europa. Ook de Duitse economie is een goede reden om de stap over de grens te zetten. De verwachting is dat de goed draaiende Duitse economie ook in de komende jaren zal floreren. Kortom, in Duitsland liggen kansen voor u als Nederlandse ondernemer!

ROZ en diverse partners praatten de ruim 120 bezoekers in snelle, korte sessies bij over de mogelijkheden van ondernemen in Duitsland. Belangrijke items, waaronder juridische valkuilen, administratie, verzekeringen en cultuur- en taalverschillen, waar u als ondernemer rekening mee moet houden wanneer u over de grens zaken wilt doen, passeerden de revue. Alle vragen over ondernemen in Duitsland werden door experts beantwoord!

Het programma was als volgt:

13.00 – 14.30 uur Masterclass-ronde 1
Keuze uit:
1: Juridische valkuilen bij zakendoen in Duitsland
2: Ondernemen in Duitsland: tips en trucs uit de praktijk

15.00 – 16.00 uur ‘Ondernemen in Duitsland’ – panel
Duitse en Nederlandse bestuurders over het belang van grensoverschrijdend ondernemen
In een interviewronde onder leiding van Bert Otten (vice-voorzitter PvdA en voormalig wethouder Hengelo) gaven een aantal Duitse en Nederlandse bestuurders hun visie op het thema ‘Ondernemen in Duitsland’. Wat is het belang van grensoverschrijdend ondernemen voor de regionale economie? In het panel:
> Sander Schelberg, burgemeester gemeente Hengelo
> Pieter van Zwanenburg, lid Dagelijks Bestuur Regio Twente, portefeuille Economische Zaken en wethouder gemeente Hof van Twente
> Yuri Liebrand, wethouder gemeente Oldenzaal
> Volker Pannen, burgemeester Bad Bentheim
> Sonja Jürgens, burgemeester Gronau
> Andrea Severiens, Kreishandwerkerschaft Borken

16.00 – 17.30 uur Masterclass-ronde 2
Keuze uit:
3: Hoe komt uw boodschap in Duitsland over? Cultuurverschillen als storende factoren in de zakelijke communicatie
4: Oprichting van een bedrijf of vestiging in Duitsland
5: Administratie en verzekeringen: een goede basis voor ondernemen in Duitsland

18.00 – 19.30 uur Masterclass-ronde 3
Keuze uit:
2: Ondernemen in Duitsland: tips en trucs uit de praktijk
6: Starten in Duitsland: van plan tot eerste opdracht

19.30 – 21.00 uur Masterclass-ronde 4
Keuze uit:
5: Administratie en verzekeringen: een goede basis voor ondernemen in Duitsland
7: Gevolgen van ondernemen in Duitsland voor de sociale zekerheid
8: Bouwopdrachten en -projecten in Duitsland

MASTERCLASSES – inhoud:

1: Juridische valkuilen bij het zakendoen in Duitsland – STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater
Investeren in een goede voorbereiding is van groot belang wanneer u als Nederlandse ondernemer ook ‘over de grens’ succes wilt boeken. Een goed begrip van de specifieke Duitse handelsregels en –wetten vormt de basis voor duurzaam zakelijk succes in Duitsland. Alexander Crämer, Rechtsanwalt, wees op de succesfactoren en valkuilen bij het oprichten van een vestiging in Duitsland. Bijvoorbeeld waar u op moet letten bij het aantrekken en opzeggen van personeel en met welke belastingen en verzekeringen u te maken kunt krijgen.

2: Ondernemen in Duitsland: tips en trucs uit de praktijk – ROZ & Palio/ Talentenpark Winterswijk
Succesvol ondernemen vergt tijd, energie en een goede voorbereiding, ook wanneer u in Duitsland zaken wilt doen. Acquisitie en marketing is erg belangrijk, u moet uw Duitse klant kennen. Wilt u advies en begeleiding bij ondernemen in Duitsland? Joris Mekenkamp, ondernemersadviseur bij het ROZ, praatte de aanwezigen bij over de mogelijkheden. Henk ten Dolle is met zijn bedrijf Palio al actief op de Duitse markt. Hij gaf tips en trucs uit de praktijk en deelde zijn ervaringen.

Download hier de presentatie.

3: Hoe komt uw boodschap in Duitsland over? Cultuurverschillen als storende factoren in de zakelijke communicatie – servicebureau THOTAAL
Duitsers doen graag zaken in het Duits en op z’n Duits. Hoewel Nederland en Duitsland buurlanden zijn, zijn er behoorlijke verschillen in bedrijfscultuur en denkwijze. En die kunnen storende factoren zijn in de communicatie. In deze masterclass werd kennis gemaakt met deze verschillen in bedrijfscultuur en hun uitwerking op de communicatie. Marita Tholey ging in op de verschillen in omgang met elkaar, de vergadercultuur, hiërarchie, taal, humor en verkoopargumenten. Wie deze verschillen kent en begrijpt heeft meer kans van slagen op de Duitse markt. Want succesvol zakendoen staat en valt met effectieve communicatie.

4: Oprichting van een bedrijf of vestiging in Duitsland – STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater
Wilt u de Duitse markt bereiken? Zorg er dan voor dat u als Nederlandse ondernemer zoveel mogelijk drempels uit de weg ruimt, die een Duitse afnemer ervan kunnen weerhouden met u zaken te doen. Het is raadzaam om Duitse activiteiten via een Duitse vestiging te laten lopen, want Duitsers doen nog altijd het liefst zaken met Duitse bedrijven. Tijdens deze masterclass benoemde Alexander Crämer, Rechtsanwalt, alle aspecten rondom het oprichten van een vestiging in Duitsland, waaronder de kosten van een dergelijke stap en de gevolgen voor gedetacheerde werknemers.

5: Administratie en verzekeringen: een goede basis voor ondernemen in Duitsland – Oostwerk administratief bedrijf & Gothaer Versicherungen
Welke fiscale gevolgen heeft een opdracht in Duitsland? Peter Veldhuis, fiscalist bij Oostwerk, gaf een duidelijk beeld van wat er op fiscaal gebied van u wordt verwacht wanneer u in Duitsland gaat ondernemen. Een goede administratie en oog voor de financiële positie van uw bedrijf, dat is ook van belang wanneer u in Duitsland gaat ondernemen. Wat moet u doen met uw bestaande Nederlandse verzekeringen wanneer u in Duitsland gaat ondernemen? En welke verzekeringen dient u in elk geval, voor uw onderneming in Duitsland, af te sluiten? Henk-Jan Morsink van de Duitse verzekeringsmaatschappij Gothaer is al 25 jaar in Duitsland werkzaam in de verzekeringsbranche en gaf antwoord op alle vragen omtrent verzekeringen bij grensoverschrijdend zakendoen.

Download hier de presentatie.

6: Starten in Duitsland: van plan tot eerste opdracht – WTC Twente
Deze masterclass omvat de relevante aspecten voor een succesvolle start in ons buurland. Waar bent u goed in en wat kunt u daarmee in Duitsland bereiken? Om een antwoord te krijgen op deze vraag is de SWOT-analyse van de organisatie, zowel intern als extern, van groot belang. Hoe verzamelt u marktinformatie? Dat is de basis voor enkele cruciale keuzes om tot succes te komen. Welke (verkoop)partners worden ingezet en welke entreestrategie hoort hierbij? Op deze en meer vragen kregen de deelnemers in deze masterclass antwoord van Freerk Faber, directeur World Trade Center Twente.

7: Gevolgen van ondernemen in Duitsland voor de sociale zekerheid – Euregio
Hoe zit het met uw ziektekostenverzekering wanneer u als ondernemer in Duitsland werkzaam bent? Wat zijn de gevolgen wanneer u in beide landen werkt? Wat gebeurt er met uw oudedagsvoorziening als u in Duitsland gaat werken? Als u niet verzekerd bent voor de sociale verzekeringen, hoe moet u dat dan oplossen? Op deze vragen en meer gaf adviseur Herman Lammers antwoord.

8: Bouwopdrachten en -projecten in Duitsland – STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater
De Duitse bouwbranche is booming; ‘over de grens’ worden nog opdrachten verstrekt. Vooral voor ondernemers die nieuwe markten willen aanboren liggen hier kansen. Alle relevante vraagstukken waarmee u als bouwondernemer of installatiebedrijf te maken krijgt bij het uitvoeren van werkzaamheden in Duitsland, komen aan de orde. Alexander Crämer, Rechtsanwalt, gaf uitleg over het meedingen naar en het uitvoeren van bouwprojecten, de beginselen van de Duitse VOB/B (algemene verdragsvoorwaarden voor de uitvoering van bouwwerkzaamheden) en de voorwaarden voor de inschrijving bij het Duitse ambachtenregister (Handwerksrolle).

Doorlopend vanaf 13.00 uur:

  • Ondernemersmarkt met stands van de deelnemende partijen
  • Volop de gelegenheid om te netwerken met collega-ondernemers
  • Hapjes en drankjes in Duitse sfeer