partner in ondernemen
Deel deze pagina:

12 sep
2017

Starterstip #5: Doe marktonderzoek!

Marte di Prima, ondernemersadviseur bij ROZ: “Je wilde altijd al je eigen bedrijf beginnen en nu is het zover! Je bent overtuigd van jouw geweldige bedrijfsidee, je hebt geld bij elkaar gesprokkeld en je ingeschreven bij de KvK. En toen… bleef het stil. Klanten weten je niet of nauwelijks te vinden.

Dit rampscenario is helaas maar al te vaak realiteit bij pas gestarte ondernemers. Hoe kun je dat voorkomen? Doe vooraf grondig marktonderzoek! Natuurlijk moedigen vrienden en familie je aan en wil iedereen die jou persoonlijk kent jouw klant worden. Ze zien dat je een droom waarmaakt en willen niets liever dan dat jij daarin slaagt. Maar dit is meestal niet voldoende om voldoende omzet te behalen.

De grote vraag voordat je start is: is er behoefte aan jouw product of dienst? Door grondig marktonderzoek breng je vooraf de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart. Wie zijn jouw potentiële klanten, waar zitten ze en wat is hun behoefte? Zorg dat je zoveel mogelijk mensen persoonlijk spreekt! Ook is het interessant om te kijken hoe anderen in jouw branche het doen. Hoe onderscheid jij je van de concurrent? Hoe doen zij het? Het is heel belangrijk dat je opvalt tussen andere aanbieders.

Een gedegen en grondig marktonderzoek bestaat uit een branche- en klantenonderzoek en een concurrentie- en omgevingsanalyse. Een brancheonderzoek geeft inzicht in de ontwikkelingen in de branche. Hoe gaat het in de branche waarin je wilt starten? Wat is de gemiddelde omzet? Met een klantonderzoek krijg je inzichtelijk wie jouw potentiële klant is, hoe je hen bereikt en wanneer zij jouw product of dienst afnemen. In de concurrentieanalyse verzamel je informatie over je belangrijkste concurrenten, zoals doelgroep, prijs en assortiment. Door goed naar hen te kijken, zie je hoe jij je kunt onderscheiden van de rest. Met de omgevingsanalyse breng je in kaart of de omstandigheden ideaal zijn voor uw bedrijf. Je kijkt onder meer naar wetten en regels die van toepassing zijn op jouw bedrijf en economische en technologische ontwikkelingen.”

Meer informatie over marktonderzoek? Bekijk onder andere:
– Ondernemersplein
– MKB servicedesk

Met vragen over het opzetten van jouw marktonderzoek kun je ook bij Marte en haar collega’s terecht. Neem vrijblijvend contact op met ROZ >>