partner in ondernemen
Deel deze pagina:

14 dec
2015

Wat Nederland kan leren van buurlanden

Nederland heeft van oudsher een sterke exportpositie. Bedrijven brengen
kwalitatief hoogwaardige producten voort die wereldwijd gewaardeerd
worden. En als handelsnatie weet Nederland bij uitstek wat de Europese
afnemer zoekt en tegen welke prijs.

Tegelijkertijd denken Nederlandse bedrijven nog teveel in traditionele patronen en routes, waardoor de export te eenzijdig op West-Europa gericht is. Er zijn vier redenen om dit te
doorbreken:

  • De dominante toeleverende rol richting het West-Europese achterland (vooral Duitsland) is sterk, maar de potentiële groei in het achterland neemt door vergrijzing af.
  • Buiten West-Europa is de potentiële groei hoger.
  • Technologische ontwikkelingen als digitalisering, energietransitie en op langere termijn 3D-printing, maar ook efficiëntere verbindingen over land met China zetten de rol van Nederland als aanvoerland onder druk.
  • De infrastructuur en logistieke capaciteit kan bij meer tweerichtingsverkeer efficiënter worden benut.

Lees het volledige rapport op ING.nl.